Sual: Bazı kimseler diyor ki: «Evlenirken asalet çok önemlidir, asil kimse ile evlenmeli, yani ana babası iyi insan olmalı. Hatta, terbiyenin de önemi olmaz, mesela, Cebrail’in terbiye ettiği kimse eşkıya oldu, ama Firavunun terbiye ettiği Musa peygamber oldu. Kim terbiye ederse etsin, çocuk asil değilse eşkıya olur, Firavun bile terbiye etse çocuk asilse peygamber olur. Asalet olmayınca, verilen terbiyenin de fazla etkisi olmaz. Bakırı ne kadar silip parlatsanız, üç gün sonra gene kararmaya başlar. Sunî [yapay] parlaklık kısa bir zaman devam eder. Altın kirlenmez, kirlense bile silinince gider.» Asalet bu kadar önemli midir, dindar olmanın önemi yok mudur?
CEVAP
Evet asalet çok önemlidir, evlenirken asil aile olmasına dikkat etmelidir, ancak asalet her şey değildir. Bahsettiğiniz yazıda, asaletin önemini anlatmak için akla nefse hoş gelen, felsefe kokan örneklerle naklin dışına çıkmak çok yanlıştır. Dinde nakil esastır. Evliyanın ilhamı bile senet değildir. Din adına söylenilen ve yazılan her harfin hesabı vardır. Ehl-i sünnet âlimlerinden nakil değil ise, çok şiddetli zararı ve azabı vardır.
Asalet her şey olsaydı, hâşâ dinler lüzumsuz yere gönderilmiş olurdu. Âdem babamızdan ve Havva validemizden sonra hiçbir insanın kâfir olmaması lazım gelirdi.
Asalet her şey olsaydı, babası kâfir olan bir insanın Müslüman olmaması lazım gelirdi. Halbuki Müslüman olup evliya bile, İslam âlimi bile olanları vardır. Mesela Ebu cehil kâfirinin oğlu Hazret-i İkrime radıyallahü anh eshab-ı kiramdan idi. Yani sonraki gelen evliyadan da büyük zat idi.
Asalet her şey olsaydı, babası peygamber iken kâfir olanlar olmazdı. Halbuki Hazret-i Âdem’in oğlu Kabil ve Hazret-i Nuh’un oğlu Kenan kâfir idi. Çocuk mutlaka babaya çeker diye bir kural yoktur.
Bir başka husus, eğitimle, terbiye ile de bir insan peygamber olmaz. Peygamberlik Allahü teâlâ tarafından verilir.
Bir kimse, asil bir aileye mensup olmasa da, güzel huylu ise, dindar ise, onun için güzel huyu ve dindarlığı asaletten çok kıymetlidir. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Güzel huy gibi asalet olmaz.) [İbni Mace]
(Kadın, malı, güzelliği, asaleti ve dindarlığı için nikah edilir. Sen dindar olanı seç ki, maddi ve manevi nimete kavuşasın!) [Buhari]
(Kadını sırf malı ve güzelliği için alan, malından da, güzelliğinden de hayır görmez. Dindarlığı için evlenene Allahü teâlâ ikisini de nasip eder.) [Taberani]
(Kadını güzelliği için tercih etmemeli, güzelliği onu helake sürükleyebilir. Sırf malı için de tercih etmeyin, malı onu zarara sokabilir. Dindar olanla evlenin!) [İbni Mace]
Nasihat ile asaletsiz insan da terbiye edilebilir. Onun için Kur'an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Nasihat et, nasihat müminlere elbette fayda verir.) [Zariyat 55]
Asaletsiz olanı da terbiye etmek mümkün olmasaydı, Peygamber efendimiz, (Ahlakınızı güzelleştirin) buyurur muydu? (İbni Lal)
Hazret-i Lokmana, (Edep, asalet, mal ve ilimden hangisi daha üstündür?) diye sordular. (Edep asaletten, ilim maldan üstündür) buyurdu.